Skip to content


Vinnare 2013 – vad har hänt?

Sveriges satsning på närproducerad mat
Nu är det precis ett år sedan Familyfood vann priset för ”störst satsning på närproducerad mat i Sverige” på Daglivarugalan med motivering: Årets satsning på närproducerat tilldelas en aktör som skapat långsiktighet och flexibilitet åt de lokala producenterna, inspiration, bekvämlighet och matglädje åt konsumenterna och ny väg för lokalproducerad mat att nå middagsbordet genom sina matkassar.

vinnare DaglivarugalanVad har hänt under året?
Vi började året med att byta ut all citrus i matkassen till ekologisk. I sommar och nu under hösten har vi haft mycket svenskodlade grönsaker från våra grönsaksodlare i Småland och nu har vi precis besökt vår grönsaksgrossist för att lära oss mer om ekologiska importerade grönsaker. Fortsättning följer …

Under mat2014 i Växjö med 50 000 besökare höll Familyfood ett seminarium om hur vi som konsumenter och hur ett mindre företag kan vara med och påverka matbranchen. Vi försöker att göra en så bra kedja som möjligt där vi tittar på produkten, producenten, transporten och kunden. När vi besöker våra lokala producenter möts vi av en fantastisk kunskap och engagemang. De småskaliga producenterna måste konkurrera med sådant som de stora företagen har svårt att göra till exempel storytellning om gården och produkter och kvalité och kunskap om hela processen. Under året har vi hittat nya mathantverkare och deras produkter finns nu i Familyfoods matkasse. Några exempel är Västersläts Gårdsbutik, Fredrikssons Smakglädje, Sjöviks Gård och Smålandssparris.

För tredje året i rad höll vi en matmarknad på Gårdsby där lokala producenter får visa upp sig och sina produkter. Ungefär 1000 besökare kommer ut till gården där de kan smaka och köpa lokalproducerad mat, de kan gå en rundvisning på gården och för alla barnen finns ett litet löparlopp, Hönsloppet. Förra hösten skapade Familyfood #lokalmatrullarfram. Tobias från Familyfood träffade landsbygdsminister Eskil Erlandsson på Rosenbad och pratade lokal mat. Därefter cyklade han hem till Småland och besökte olika mathantverkare längs vägen och blev uppmärksammad nationellt och lokalt längs vägen när den lokala maten manifesterades. Familyfood har också varit en Guldsponsor till Barncancerfonden genom Ride of Hope Team Växjö. Teamet har samlat in 1,3 miljoner kronor till Barncancerfonden.

Skriv ut


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.

*