Skip to content


Mackleans nationella rapport INSIKTER #04 lyfter fram Familyfood som ett gott exempel

Återigen har vi på Familyfood fått ett kvitto på att vi jobbar på rätt sätt. På rätt sätt med våra ofta småskaliga producenter men också på rätt sätt för en hållbar framtid och för vår varuförsörjning och miljö.

vinnare Daglivarugalan

En livsmedelsbransch som enbart ser till dagens efterfrågan kan missa att säkra leveranser för att möta morgondagens konsumentkrav.”

Familyfood är ett lokalt matkasseföretag stationerat i Växjö. I huvudsak prioriterar man närproducerade råvaror och därefter ekologiska, med syfte att säkerställa att primärproducenterna i närområdet finns kvar även i framtiden.

-För många små producenter är administrationen kring ekologiskt för stor, men om vi slutar handla med de producenter vi har nära så finns det en risk för att de upphör och vi aldrig kan få de produkterna igen. Om vi fortsätter att handla med dem så tryggar vi deras försörjning, och det finns en möjlighet att de på sikt går över till ekologiskt, menar Tobias Gustavsson logistikchef.

-Om tio år kanske opinionen har vänt och alla vill ha ekologiskt, men om man under tiden inte arbetat för det närproducerade så kommer det inte att finnas kvar, säger Lotta Alberius vd och grundare.

Genom att använda hållbarhet som lins kan företag ställa om sina strategier för att skapa de bästa förutsättningarna för en lönsam verksamhet som kan fortsätta vara framgångsrik över tid. Utan hållbarhet ingen lönsamhet och utan lönsamhet ingen hållbarhet.

Vårt jobb på Familyfood fortsätter med att leta nya producenter, inspirera till att det börjar produceras fler produkter i vårt närområde och producera härliga färdigplanerade matkassar!

 

 

 

 

Skriv ut


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.

*