Skip to content


Familyfood påverkar Mat-Sverige!

Tobias Gustavsson Familyfood träffade Anders Holmestig  vVD LRF Sverige och Sören Persson Livsmedelsstrateg LRF Sverige

LRF 140131

Vi är inga producenter och vi har ingen affär. Men vi jobbar aktivt med ett stort antal producenter. Närmare ett 40-tal producenter handlar vi med direkt. En del varje vecka och en del bara då och då.  Alltså handlar vi direkt med den som producerar maten, som har kännedom om sin produkt och som brinner för sina råvaror. Det tycker vi är viktigt! Och vi försöker förmedla den kunskapen till våra kunder. Vi blev uppmärksammade förra hösten för vårt arbete genom att bli bäst på ”Största satsningen på närproducerad mat 2013 i Sverige” Och nu snackar vi inte bara matkasse-företag utan bäst på närproducerad mat i konkurrens med samtliga affärer i hela Sverige.

 

vinnare DaglivarugalanSjälvklart är vi väldigt stolta för det priset. Inte minst för att vi blev uppmärksammade på nationell nivå för vårt arbete regionalt som är så pass annorlunda mot hur mat handlas rent  generellt idag. Vi tycker att det finns värdefull kunskap om maten som vi vill förmedla till våra kunder genom att handla så mycket som möjligt direkt av producenten. Utan en massa mellanhänder så kan dessutom producenten få rätt betalt för sin vara som det inte alltid är fallet gentemot de stora aktörerna i Mat-Sverige. Men visst är det lite coolt att affärer som omsätter upp mot 50 gånger mer än oss inte är i närheten av detta arbetssätt. Men vi vet att det händer mycket i Mat-Sverige. Och detta arbetssättet kommer att växa!

Men när det gäller till exempel det svenska köttet så måste vi forska mer i köpvanor och fråga oss konsumenter varför vårt köpbeteende är som det är idag. Varför valen blir som de blir när vi halvspringer i affären på väg hem från arbete med barn och tiden är knapp. -Är det priset? -Eller är det för att vi inte tycker det svenska köttet är bäst? -Marknadsförs inte det svenska köttet? Många frågor! Vi på Familyfood tror att det är en avgörande fråga för att börja komma någonstans med vårt köpbeteende som idag säger att vi köper mer och mer utländskt kött För ställer du en fråga i en undersökning om kött så svarar de flesta att de bara äter svenskt kött. Verkligheten säger något annat.

Uppmuntrar och lär vi våra barn att äta bra mat så kommer de inte bara må bra; de kommer att ha kvar den natur som vår generation nu lånar. Oavsett hur allting med mat skalas upp, industrialiseras och flöden ska effektiviseras så kommer vi inte ifrån att det är det småskaliga, det naturliga odlandet nära oss som kommer att ha en betydande roll i framtiden. -Det kommer att bli lite som förr fast bättre och med ett ekologiskt tänk. I alla fall i ett riktigt långt perspektiv framåt.    Lotta & Tobias 140131

Vi är gärna med framåt och påverkar Mat-Sverige med vårt Familyfood. Och vårt arbete med att hitta nya och inspirera till nya produkter tar aldrig slut. det är liksom kul att jobba med bra mat.

Hälsningar

Lotta & Tobias på Familyfood

 

Skriv ut


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.

*