Skip to content

Den lokala maten och Familyfood rullade fram genom Sverige

En sammanfattning av denna resa är på sin plats. Var börjar man? Jo, vi börjar med maten. Vår mat.

Den lokala maten rullar fram 1

Det finns så gott om bra mat och några exempel på lokal mat har jag velat belysa med denna cykeltur. Varför på två hjul och varför ta med en produkt från Stellas Ostkaka till landsbygdsministern Eskil Erlandsson och till Stockpot, sedan från Stockpot till Saltå kvarn och så från Saltå kvarn till Stensåkra Chark och slutligen från Stensåkra Chark till Stellas Ostkaka? Symbolen i denna handling visar att all lokal mat har något gemensamt. Den finns nära konsumenten var än i Sverige konsumenten finns. Och dessa lokala mathantverkare har gemensamt att de är duktiga entreprenörer som brinner för sin mat! Visst är det fantastiskt!

Lokal mat Eskil & Tobias

Resan startade i Växjö med en cykel nermonterad i en kartong. Jag tror att Håkan på Bike Brothers tyckte att detta var en sådan galen idé att han gärna servade och packade ner cykeln åt mig! Och så lite tågresa till huvudstaden. Väl inkvarterad på vandrarhemmet blev jag bjuden på en bit mat. Efter lite cykelfix var jag redo för sömn innan tisdagens spännande start.

Mitt möte med landsbygdsminister Eskil Erlandsson var både roligt och givande. Vi pratade om mat i olika former och om vår mat i Sverige. Sedan var det dags att cykla till Enskededalen och Stockpot. En stockholmare guidade mig till Enskede. Cykla mot Globen och sväng höger strax innan. Hm … Ja, det var nästan rätt. Som tur var kunde jag följa den goda doften av nykokt buljong!

Lokal mat -Stellas Ostkaka - Stockpot

Jag bjöd Eskil Erlandsson och Nils Wetterlind från Stockpot på ostkaka från Stellas Ostkaka. Nils startade sin produktion av ekologisk kycklingbuljong för bara ett par månader seden. Nu säljer han sin goda produkt som smör i solsken. Telefonen ringer konstant, vi fick prata mellan samtalen. Och buljong fick jag till lunch. Nykokt!

Lokal mat -Stockpot

Från den rykande buljonggrytan gick resan vidare mot Järna. Här skulle jag dock stöta på lite problem. Det var massor av vägarbeten, det började regna och i Tullinge körde jag fel och cyklade mot Huddinge igen. Klockan gick och jag fick ringa och förvarna nästa besök att det skulle dröja något. På vägen i Tullinge cyklade jag formligen på min kusin Lisa som jag inte har sett på säkert tio år. Häftigt!

Kusin Lisa & Tobias

Väl framme i Järna på Saltå kvarn så var jag blöt som en disktrasa, hungrig men väldigt glad att få träffa lite civilisation igen.

Lokal mat -Stockpot-Saltå Kvarn

Jag blev varmt mottagen av gänget på Saltå kvarn. De bjöd på nybakade bullar, kaffe och juice. Saltå kvarn producerar massor av lokalt mjöl och dessutom ekologiskt. Saltå kvarn driver verkligen utvecklingen på ekologiskt tänk och de har bara ekologiska varor i sitt sortiment.

Upp på cykeln igen. Nu styrde jag cykeln mot Vagnhärad och det började skymma så smått. En kort matpaus hann jag med för att sedan i mörker, blöt och trött cykla vidare till Nyköping där en säng väntade på mig.

Hela nästa dag satt jag på min cykel genom underbara Sörmland med traktorer, plogar, halmbalar, kossor och får. Så fantastiska naturvärden vi har med våra öppna landskap! På cykeln blir det så nära! Efter backe på backe kom jag äntligen till Östergötland och fick en pratstund med en dam som var ute och gick med sin barnvagn. Vi pratade om deras gård och vår lokala mat som finns runt om oss i Sverige.

lokal mat -Kvarsebo

En kort färjetur, mer cykel, lunch i Ö Husby på en restaurang med anor från 1700-talet, cykel igen, glasspaus med närproducerad glass, förbi Söderköping, genom den vackra vägen mellan Stinshult och Fillingerum, förbi sjöar men tyvärr höll inte mitt tidsschema riktigt och en kompis fick ge mig bilskjuts i några mil.

Lokal mat -Kossor

Nästa morgon återupptog jag min matresa men nu i Småland och hos Birgitta och det glada korvgänget på Stensåkra Chark & Deli.

Lokal mat -korv med tillbehör

Vilket välkomnade! Korv med goda tillbehör fick jag spisa. Ramslökskorv med egentillverkad senap! Så gott! Stensåkra är ett duktigt korvgäng som säljer korvar med råvaror från Småland även i Sörmland och Östergötland förutom Småland. Och så på de flesta Speedwaybanorna förstås!

Lokal mat -Stensåkra Chark

Sista etappen var mellan Vetlanda och Pilås. Nu skulle säcken knytas ihop med denna matresa. Tunga backar på tunga ben. Motivationen bestod av att jag misstänkte att det var det dags för kaffe och ostkaka i Pilås. Och visst var det så!

Lokal mat -Stensåkra Chark -Stellas Ostkaka

Stella tog emot mig i sin vackra bakstuga, ett stenkast från makens ladugård. Gissa var mjölken kommer ifrån? Lokalt så det förslår! Vi pratade mat runt kaffebordet och käkade förstås den där supergoda ostkakan!

Totalt har jag cyklat 350 km. En rogivande, lärorik och inspirerande resa. Vi har så mycket god mat i Sverige. Köp den, ät den!

Tack för all support! Allt från twitter, facebook, vid bensinmackar, ladugårdar och från säkerhetsvakter på Rosenbad. #lokalmatrullarfram

Signerat Tobias på Familyfood

Skriv ut

0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.

Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.