Skip to content


Stark av spenat

I nästa veckas Familyfoodleverans har vi bl.a. spenat att vänta. Den kommer att skänka både färg och smak åt en god sås.
Ofta hör vi att spenat är nyttigt, så låt oss göra en liten djupdykning bland spenaten. Kan det vara så att vi blir starka av spenat som Karl Alfred?
I spenat hittar vi rikligt med vitamin A. Detta är vi glada för eftersom vitamin A behövs för synen, immunförsvaret, hormonproduktionen mm. En portion spenat (85 g) innehåller en tredjedel av dagsrekommendationen av vitamin A.
Vi kan även glädjas åt det rika innehållet av folat i spenat. Framförallt inför graviditet och under graviditetens början är det bra att få i sig extra mycket folat eftersom det minskar risken för ryggmärgsbråck hos lillen/lillan i magen. En portion spenat ger ungefär en femtedel av den mängd folat som gravida rekommenderas per dag. Generellt får kvinnor inför och under graviditetens början i sig i underkant av folat. Därför kan ett bra alternativ vara att komplettera en näringsrik kost med extra folat i form av folsyratabletter som finns att köpa på apoteket, ca en månad före graviditet och ca tre månader in i graviditeten.
Här bör nämnas att barn bör vänta tills de fyllt ett år innan de serveras större mängder spenat. De små kropparna är under spädbarnsåret inte redo för den nitritmängd som finns i spenat.
Ofta sägs spenat vara rikt på järn, men det stämmer inte riktigt… En portion spenat ger endast drygt en tiondel av den järnmängd som vi rekommenderas att få i oss dagligen. Missförståndet om järninnehållet i spenat kan ha bakgrund i en tidning från 1870, där decimaltecknet i siffran som angav järnmängden placertas för långt åt höger. Fortfarande, efter mer än 140 år, hänger detta missförstånd i sig.
Blir man stark av spenat då, som Karl Alfred? Ingen studie har hittills lyckats påvisa detta, men det behöver inte betyda att det inte ligger någon sanning i det… Så låt oss prova så får vi själva se!

Skriv ut


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.

*