Skip to content


… till B2

Idag har turen kommit till vitamin B2 att få kliva fram i ljuset. Det var på 1930-talet som forskare lyckades identifiera detta vitamin som även kallas riboflavin. Tydligen har vitaminet i isolerad form en gulaktig färg, vilket säkert ligger som grund till dess namn. Latinets ord ”flavus” betyder gul.

Riboflavin finns i allmänhet både i animaliska och i vegetabiliska livsmedel, men eftersom vitaminet vanligen är bundet till protein, så är det i proteinrika animailska livsmedel som vi hittar rikligast med riboflavin.

Mjölk och mjölkprodukter är de största riboflavinkällorna i vår svenska kost. Ett par glas mjölk per dag ger halva dagsrekommendationen. Andra fina källor till riboflavin är kött, ägg, ärter och bönor. Precis som med tiamin (vitamin B1) så är det ovanligt med riboflavinbrist i Sverige. Riboflavin behövs bl.a. för att huden och slemhinnorna ska må väl.

Det finns fler likheter mellan vitaminerna B1 och B2: Båda kan till en viss del bildas i tarmen med hjälp av våra goda tarmbakterier. Vet du hur mycket bakterieflora som ryms i vår tarm? Vet du hur många meter tarm som ryms i vår mage? Svaret kan vi läsa i nästa blogginlägg…

Skriv ut


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.

*