Skip to content


Från B1…

Märkte ni att fläskkotletten, laxen och pastan, som fanns med bland ingredienserna i förra veckans Familyfoodkassar, hade något gemensamt? Den gemensamma faktorn mellan dessa är dock inget man ser med blotta ögat eller inget man känner med blotta smaklöken.

Ett av alla vitaminer som är livsnödvändiga för oss är vitamin B1, vilket även kallas tiamin. Tiamin förekommer i de flesta livsmedel, både i animaliska och i vegetabiliska, och just fläskkotletter, lax och pasta är bra exempel på rika tiaminkällor.

Förutom maten, så kan även våra goda tarmbakterier förse oss med en viss mängd tiamin. Hur mycket av det bakterietillvekade tiaminet som vi kan tillgodogöra oss är dock ännu oklart.

Eftersom tiamin är ett vattenlösligt vitamin så är det inget vi kan lagra några större mängder av i kroppen. Därför är det bra att få i sig tiamin regelbundet. Bland friska som äter en någorlunda väl sammansatt och varierad kost är det mycket ovanligt med tiaminbrist i Sverige. Däremot i Asien är det bland hårt arbetande som äter en ensidig kost (bestående av främst polerat ris) inte ovanligt med brist på tiamin. Sjukdomen som blir en följd av långvarig tiaminbrist kallas beriberi. På 1800-talet hade man en teori om att beriberi orsakades av ett giftigt ämne, men i böran av 1900-talet upptäcktes att sjukdomsorsaken var ett för litet intag av tiamin.

Främst behövs tiaminet för att nervsystemet, hjärtat, levern, tarmarna och musklerna ska må bra. Att tiamin är bra för hjärtat är lätt att komma ihåg om man tänker på att ”ti amo” på italienska betyder ”jag älskar dig”.

Eftersom tiamin är ett vitamin som finns i så många olika livsmedelsgrupper, så kan vi även i fortsättningen känna oss lugna med att få i oss tillräckligt med tiamin, såvida vi inte ger oss på någon extremt ensidig diet. Variation är bra! Det tycker både smaklökarna och resten av kroppen som på så vis har störst chans att få i sig av alla näringsämnen.

Idag har vi bekantat oss med tiamin, även kallat vitamin B1. I nästa blogginlägg stiftar vi bekantskap med nästa vitamin. Ja just det; vitamin B2.

Skriv ut


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.

*