Skip to content


Det perfekta mellanmålet

Ni har väl inte missat att ni numer kan få frukt levererat till er i samband med Familyfoods matkassar? Fruktpåsen innehåller runt 3 kg frukt i en härlig blandning mellan ekobananer, äpplen, päron, apelsiner. Självklart säsongsanpassar vi fruktpåsen ibland, en melon i sommar eller persikor till hösten. Om ni är intresserade av att få med fruktpåsen med er Familyfoodleverans så mailar ni bara till info@familyfood.se.

Kan mellanmålet ordnas på ett smidigare sätt än med frukt? Det går snabbt och lätt att plocka till sig en frukt och många frukter funkar att ta med sig även när man är ”på språng”. Att ha frukt som mellanmål är ett enkelt sätt att få i sig av olika näringsämnen och kostfiber. Visste du att vi vuxna kan tillgodose oss dagens kostfiberbehov genom att äta 2 skivor grovt bröd, 2 rejäla portioner grönsaker samt 3 frukter. Inga orealistiska mänder va´?

Familjens minsta har inte ett lika stort kostfiberbehov. Ofta äter de något mindre mängder, men det är fortfarande viktigt att grönsaker och frukt finns med i de minstas kostintag. Även för de små passar det alldeles utmärkt med frukt som mellanmål. Passa gärna på att kombinera den med mjölk, fil, yoghurt eller keso. Det blir både gott och än mer näringsrikt.

Bläddra gärna bakåt i bloggen och läs inlägget från lördagen den 22 januari så får du praktiska tips på hur vi kan göra barnen mer nyfikna på att äta frukt.

Skriv ut


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.

*