Skip to content


Vatten

Tisdag 22 mars är det Världsvattendagen!

Vatten är både livsmedel och näringsämne. Alla andra näringsämnen kan vi klara oss utan ett tag, men utan vatten klarar vi oss inte mer än några dygn. Till alla stegen i ämnesomsättningen behövs vatten. Vattnet i kroppen fungerar som transportör samt ser till att kroppen inte överhettas.

Vatten är också det rikligast förekommande ämnet i kroppen. Hos spädbarn utgör det ca tre fjärdedelar av kroppsvikten, hos kvinnor ca hälften och hos män drygt hälften av kroppsvikten.

Det finns inga egentliga rekommendationer för hur mycket vatten eller vätska vi bör få i oss. Detta beror på att det är så individuellt hur mycket vätska vi gör av med t.ex. via utandningsluften, urin, avföring och svettning. Generellt kan man ändå säga att vuxna vid normala förhållanden i runda slängar bör få i sig någonstans mellan 2 och 3,5 liter vatten per dygn. Vid varmt och torrt klimat samt vid kraftig svettning kan betydligt mer behövas. En stor del av vätskebehovet kan vi automatiskt tillgodogöra oss via vätskan i maten, men självklart behöver vi komplettera med vätskan via dryck. Eftersom barns vätskeomsättning är större än vuxnas, behöver de små i regel få i sig mer vätska per kilo kroppsvikt jämfört med vuxna.

Exempel på vattenrika livsmedel är färska bär, färsk frukt och grönsaker som i allmänhet innehåller 75 – 90 % vatten. Mjölk består till mer än 85 % av vatten. Mjukt bröd innehåller ca 35 % vatten. Även i torrt bröd, fligor, müsli o.dyl. finns det vatten – ca 5- 10 % vatten. Torkad frukt innehåller ca 15 – 30 % vatten. Vatten finns alltså i det mesta och tur är väl det!

”Det finns dagg på varje grässtrå.” Kinesiskt ordspråk.

Läs gärna mer om Världsvattendagen på http://www.wateraid.se/.

Skriv ut


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.

*