Skip to content


Vinterns stora final

Vinterns stora final; Vasaloppsveckan är här! Vasaloppet är ett av Sveriges stora tävlings- och motionsevenemang. Tiotusentals energiska deltagare kommer att starta i något av alla de skidlopp som går i trakterna kring Sälen och Mora under en hel vecka. Oavsett om man startar med ambitionen att åka på kortast möjliga tid eller om målsättningen är att överhuvudtaget ta sig i mål, så är förberedelserna oerhört viktiga, om inte rent av avgörande. Förberedelser i form av träning och bra mat startar flera månader i förväg, men dagarna före ett Vasalopp är det särskilda förberedelser som väntar.

Under en tuff fysisk ansträngning går det främst åt en hel del energi, dvs. kalorier, samt stora mängder vätska. Därför är det bra att dagarna inför t.ex. Vasaloppet att fylla på ordentligt med energi och vätska. Kroppen har lättast för att använda det energigivande näringsämnet kolhydrat vid fysisk ansträngning. I muskler och lever har vi förmåga att lagra en viss mängd kolhydrater. Dessa lager kommer garanteras att behövas under ett Vasalopp. Så alla som är mitt uppe i laddningen inför ett lopp kan med fördel äta större mängder av pasta, ris, nudlar, bröd, müsli mm. Vasaloppet är ändå ett såpass långt lopp så det är orimligt att ta sig runt hela loppet med kolhydrater som man laddat med dagarna före loppet. Även under loppets gång behöver kroppen få påfyllning av kolhydrater, och när man är mitt uppe i spåret så får kolhydraterna gärna vara av de varianterna som snabbt tas upp i blodet. Det är nu, när startskottet gått, som blåbärssoppan är som gjord för skidlöpare och skidlöperskor som behöver extra energi längs med spåret. Under långvarig fysisk ansträngning kommer kroppen att även använda fettlagren som energikälla.

Dagarna inför ett lopp är det viktigt att också fylla på med vätska. Eftersom kolhydrater har en förmåga att binda till sig vätska så är det en god kombination att samtidigt ladda med både kolhydrater och vätska. Ta några extra klunkar vatten titt som tätt dagarna före loppet. Utan tvekan kommer vätskepåfyllning vara nödvändig även under loppets gång. Vätskebrist är det första som minskar kapaciteten, så det kan vara en god investering att stanna till vid varje vätskedepå.

I takt med att svetten har börjat lacka under toppluvan är det viktigt att även fylla på med salt. Inte undra på att saltgurka smakar så gott.

Slutligen det kanske viktigaste tipset dagarna innan ett Vasalopp. Ät mat som du vet att din mage mår väl av. Det kan vara riskabelt att experimentera med något helt nytt som kan få magen i olag. När väl startskottet går vill vi ha hela kroppen i god form; från mage och tarm till skelettmuskulatur och hjärtmuskulatur. Från topp till tå helt enkelt!

Familyfood önskar alla Vasalöpare och Vasalöperskor lycka till både med förberedelserna och med själva finalen, Vasaloppet!

Skriv ut


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.

*