Skip to content


Tips som "bär frukt"

Hoppas att äpplena i förra veckans varma yoghurtsås smakade fint. Nu är det helt rätt säsong för många svenska äpplen.
Alla har garanterat hört att det är bra att äta frukt. Men har alla hört att vi blir allt flitigare med att äta frukt och grönt. Det är just vad många undersökningar rapporterar. Bra jobbat! Kanske har några av följande frukttips för barn hjälpt oss på traven med att äta mer frukt:
Gör slantar av banan och båtar av äpplen och päron.
Trä frukt i lagom stora munsbitar på ett träspett. Festligt som passar de större barnen.
Lägg upp ett fruktfat i form av en rolig gubbe. Bananslantar som ögon, jordgubbe som näsa, kiwi-halvmånar som öron och en apelsinklyfta som mun. :-)
Skiva frukt och lägg på smörgåsen. Äpple på en skinkmacka är riktigt gott!
Lyxa med vindruvor – gärna i skivor till de mindre barnen.
Gör en ”igelkott” av en halv, urgröpt melon. Fäst bitar av melon och ev annan frukt på utsidan av melonskalet. Önskas ”småigelkottar” så gör likadant med en apelsin.
Riv äpple och blanda med gröten, filen eller yoghurten.
Även bär räknas i samma kategori som frukt. Blanda bär med müslin eller flingorna.
Mixa mjölk, yoghurt och frysta bär till en läskande smoothie.
Frys färgglada bär i isbitar. Servera i måltidsdrycken till Familyfoodmiddagarna.
Kommande vecka får vi det hett om öronen – både på bloggen och i kassarna från Familyfood…

Skriv ut


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.

*