Skip to content


Julbord – nyttigt?

Javisst! Vi hittar en hel del nyttigt på ett helt vanligt julbord.

Innan vi startar vår färd kring julbordets alla nyttigheter så låt oss fundera ett slag över varför julbordet fått ett så ”onyttigt” rykte. En trolig orsak till detta är att vi lätt tar för oss alltför stora mängder av julmaten. En eller ett par julbord där vi tar för oss generöst gör varken från eller till, men för många av oss blir det julbord i olika sammanhang från slutet av november till årets slut. Att vid alla dessa tillfällen portionera i överkant kan lämna sina spår.

Och visst finns det en och annan rätt på julbordet som inte får vår hälsa att hoppa högt av glädje, men låt oss här istället fokusera på att det även finns så mycket nyttigheter på julbordet. Det är ju ändå alltid helheten som räknas! Så om mycket nyttigt blandas med något mindre nyttigt då och då så har det så liten betydelse i det långa loppet.

Här startar vår guidade tur bland julbordets många nyttigheter. Välkommen!

Förra veckan läste vi om sötmandlar som innehåller mycket av antioxidanten E-vitamin. Denna nyttighet återfinns i flera av faten och skålarna även på själva julbordet. Det är särskilt i grönkålen och i fiskrätterna som vi spanar efter E-vitaminet. Glädjande nog så består ett julbord ofta av flera olika rätter av de fiskar som räknas som feta fiskar. Lax och sill i olika tappningar är de vanligast förekommande. Även den feta fisken ål serveras vid julbord, men just ålen kanske vi ska vara lite återhållsamma med för att avhjälpa det minskande ålbeståndet.

Det är inte bara E-vitaminet som gör fisken så nyttig. Tidigare har vi läst om fiskens rika innehåll av D-vitamin som främjar ett starkt skelett och vem har undgått att höra att fisk ger oss mycket av de nyttiga omega 3-fetterna som framförallt har en god effekt på vårt hjärta och våra blodkärl. Alla som beställer Familyfoods julkasse i år har flera smakliga fiskrätter att se fram emot.

Nästa nyttighet är rödbetssalladen. Rödbetan är en av alla delikata svenska rotfrukter. Just rödbetan ger oss bl.a. folat, något som är bra framförallt inför och under graviditet. Så om det kan tänkas bli ytterligare en liten julfirare nästa år, så snåla inte på rödbetssalladen denna jul.

Fler rotfrukter på julbordet kan serveras i form av Familyfoods goda ”Citron- och dillrotfrukter” där palsternackor, morötter och kålrot samsas på fatet. Generella nytto-ord om rotfrukter är att de innehåller många viktiga vitaminer och mineraler samt en hel del kosfiber som bl.a. våra magar mår bra av. Dessutom är rotfrukter skonsam mat för miljön.

Julbordets rödkål är också nyttig både för hälsa och miljö. Den lilla mängden socker som tillsätts vid tillagningen av rödkål är av obetydande mängder.

På samma sätt kan vi resonera kring senapen på julbordets griljerade skinka. Senap innehåller små mängder socker och framförallt använder vi senap främst som en krydda, dvs i förhållandevis små mängder. Detta resulterar i att senapen på den griljerade skinkan ger oss ett stort stycke god smak och ytterst små mängder socker.

Ägg hör också julbordet till. Ägg är en god källa till bl.a. D-vitamin och selen. D-vitaminet är, som redan nämnts, bra för skelettet. Selen är dels ett livsnödvändigt mineralämne, men det är även en viktig antioxidant vars uppgift är att bekämpa fria radikaler som vi läste om förra veckan. Så på julborden hittar vi förutom en hel del olika vitaminer och mineraler, även flera antioxidanter där selen och E-vitamin är två exempel.

Rödbetssallad, rödkål, örtgriljerad skinka och ägg i form av en god omelett är också exempel på rätter i Familyfoods julkasse. Kan det vara så att julkassen levereras med släde dragen av tomtens renar istället för med kylbil…?

Själv tycker jag att tomtegröten är julmatens höjdpunkt. Och mycket kanel ska det vara! En alldeles färsk studie från Lund visar att en kost som innehåller kanel tenderar att ha många hälsosamma effekter, bl.a. förbättring av minnet. I år ska jag ta ännu mer kanel på tomtegröten och hoppas att jag ska bevara de kommande nyårslöftena i minnet under hela 2011.

Denna tur bland julbordets nyttigheter skulle kunna göras ännu längre, men jag tror att vi avrundar härmed.

Låt oss stryka julbordets onyttiga rykte, njuta av julmaten i mängder som ger oss välbehagskänslan även efter det att vi reser oss från bordet, samt fokusera på allt nyttigt som finns på våra goda julbord!

Skriv ut


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.

*