Skip to content


Benhård vänskap

Vem hade kunnat tro att det på många håll i landet var snö som väntade oss i veckan? Ta det försiktigt i halkan så ni inte faller och bryter ett ben.

Tidigare har vi kunnat läsa om att D-vitamin är bra för benhälsan. Även kalcium behöver vi för skelettet. Inte bara i barnaåren utan även i vuxen ålder behöver vi kalcium för att bibehålla ett starkt skelett. Den största källan till kalcium är mjölkprodukter. Låglaktos- och laktosfria mjölkprodukter är lika rika på kalcium som konventionella mjölkprodukter.

Vi kan alltså föreställa oss D-vitamin och kalcium som bästa vänner som gärna hjälps åt för att bygga och bevara ett starkt skelett. De passerar tarmväggen tillsammans hand i hand, och även i själva uppbyggnaden och reparationen av benmassan samarbetar de så fint.

Bästa vännerna D-vitamin och kalcium kommer hem till dig med nästa veckas Familyfoodkassar. Kan du säga mer exakt var i kassarna de bästa vännerna finns? Kan de finnas i kycklingen, i squashen eller kanske i bladpersiljan? Rätt svar på frågan kommer här på bloggen nästa vecka.

Kör försiktigt på vintervägarna och glöm inte att spana efter bästisarna D-vitamin och kalcium när du plockar upp Familyfoodkassarna på måndag eller tisdag.

Skriv ut


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.

*